تحلیل ویژگیهای سبکی مطلوب فرامرزنامه برای اقتباس انیمیشن
نویسندگان
چکیده مقاله:
پویانمایی (انیمیشن) یکی از مهمترین گونهها یا ژانرهای تاریخ سینمای جهان است که همواره بسیاری از هنرمندان و مخاطبان به آن توجه داشتهاند و آثار درخشان بسیاری در بستر آن خلق شده است. در طول شکلگیری و رشد این گونة تصویری، اقتباس از آثار ادبی یکی از زمینههایی است که انیمیشنسازان به آن توجه داشتهاند. در اقتباس برای انیمیشن به متونی با ویژگیهای منطبق با نیازهای این گونة نمایشی لازم است تا بهترین کیفیت برای تحول یک متن ادبی به نسخهای تصویری ایجاد شود؛ بنابراین نویسندگان در این مقاله میکوشند با رویکردی نوعمحور و با تکیه بر ویژگیهای سبکی فکری و ادبی در فرامرزنامه، به روش توصیفیتحلیلی و با تطبیق داستان ادبی با اصول و مبانی انیمیشن، به این پرسش پاسخ دهند: در فرامرزنامه و آثار مشابه حماسی، وجود و تعدد و تنوعِ چه ویژگیهایی باعث تقویت وجوه نمایشی و ایجاد مطلوبیت برای اقتباس در گونة انیمیشن شده است؟ با این توصیف به نظر میرسد برخی ویژگیها این نوع آثار را برای بازگردانی در این ژانر مناسب کرده است؛ از آن جمله است: فانتزی، خیالپردازی، تعدد انواع موجودات تخیلی در بستر انواع تعارضات و کشمکشها، بیان موجز درونمایههای مناسب در جایگاه ویژگیهای سبکی فکری، وجود برخی شگردهای ادبی مانند اغراق، تشخیص، نماد و انواع توصیفات دقیق و پرجزئیات در جایگاه ویژگیهای سبکی ادبی و تطابق آن با نیازهای ساختاری و محتوایی انیمیشن. همچنین میتوان با نمونهیابی این ویژگیها با ظرفیتهای کم و بیش مشابه در متون حماسی ادبیات فارسی، آثار اقتباسی مناسبی تولید کرد.
منابع مشابه
بررسی ظرفیتهای اقتباس پویانمایی (انیمیشن) از منطقالطیر عطار
متون ادبی ایران بهویژه متون کهن هیچگاه برای نمایش به نگارش درنیامده است؛ ولی برخی از آنها ظرفیتهای نمایشی دارد و فیلمنامهنویسان میتوانند به شیوههای مختلف از آنها اقتباس و استفاده کنند. منطقالطیر عطار یکی از منظومههای ادب عرفانی و جزو شاهکارهای ادبیات کلاسیک فارسی است که با معارف عمیق و غنی، در زمرة آثار اقتباسی در گونة پویانمایی (انیمیشن) میتوان به آن توجه داشت. پویانمایی روای...
متن کاملبررسی ویژگیهای سبکی سفرنامۀ «بستان السیاحه»
بستانالسیاحه اثر حاج میرزا زین العابدین شیروانی، یکی از مهمترین آثار عصر قاجار است. این اثر دایرهالمعارف مانند، علیرغم ارزشهای زیادی که دارد، چندان که باید و شاید شناخته و شناسانده نشده است. این جستار در پی آن است که این اثر را با رویکرد سبکشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد؛ بر این اساس، اثر مذکور به شیوۀ توصیفی و تحلیل در سه سطح فکری، زبانی و ادبی مورد مطالعه قرار گرفته است. دستاورد پژوهش ...
متن کاملمؤلّفههای بیانی انیمیشن و چگونگی اقتباس از قصّهها و افسانههای ایرانی (بررسی موردی: انیمیشن سینمایی جمشید و خورشید)
اقتباس از ادبیات کهن، بهخصوص قصّهها و افسانهها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوههایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامهنویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگیهای ساختاری و قابلیتهای شگفتانگیز قصّهها و افسانههای ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری زبان رسانه و استفاده از شیوههایی چون اقتباس و بازآفر...
متن کاملویژگیهای سبکی وزبانی داستانهای بیدپای
تعریف زبان و بررسی های زبانی.تعریف سبک و بررسی های سبکی.چگونگی و روش بررسی های سبکی و زبانی و سابقه آن در ایران.شرح و تحلیل ویژگیهای پر کاربرد و پربسامد دستوری.
15 صفحه اولتحلیل سبکی اوّلین شرح دیوان انوری
با گسترش زبان و ادب پارسی و آشنایی دیگر کشورها با آثار شعرا و نویسندگان ایرانی و اشتیاق به درک و دریافت مفاهیم آن، از ابتدای قرن هفتم، برخی بزرگان در داخل و عدّه ای بیرون از مرزها، به شرح و تفسیر آثار مشهور ادبی ایران پرداختند.یکی از شارحان مشهور دیوان انوری، محمد بن داوود علوی شادیآبادی از فضلای هند است، وی در نیمة دوم قرن نهم و ابتدای قرن دهم میزیسته، به امر ناصرالدّین خلجی جهت فهم و دریافت آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 4
صفحات 63- 78
تاریخ انتشار 2019-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023